خدمات آنلاین آزمایشگاه

آیا مغز ۷۰ ساله می تواند طوری عمل کند که انگار ۴۰ سال دارد؟

برای سال‌ها، دانشمندان می‌دانستند که هورمون ضد پیری کلوتو، تزریق خون جوان و ورزش، عملکرد مغز موش‌های مسن‌تر را بهبود می‌بخشد. اما آنها نمی دانستند چرا.

اکنون، دو تیم تحقیقاتی UC سانفرانسیسکو و تیمی از دانشگاه کوئینزلند (استرالیا) فاکتور پلاکت ۴ (PF4) – پروتئین کوچکی که توسط پلاکت‌های خون آزاد می‌شود – را به عنوان مخرج مشترک پشت هر سه شناسایی کرده‌اند.

پلاکت ها سلول های خونی هستند که به طور معمول PF4 را آزاد می کنند تا به سیستم ایمنی بدن هشدار دهند و خون را در زخم ها لخته می کنند. محققان دریافتند که PF4 همچنین مغز پیر را جوان می‌کند و مغز جوان را تقویت می‌کند و به طور بالقوه راه را برای درمان‌های جدیدی باز می‌کند که هدفشان بازگرداندن عملکرد مغز است.
آیا مغز ۷۰ ساله می تواند طوری عمل کند که انگار ۴۰ سال دارد؟
در سال ۲۰۱۴، ویلدا دریافت که پلاسمای خون، متشکل از خون منهای گلبول‌های قرمز، از موش‌های جوان، عملکرد مغز را در حیوانات مسن ترمیم می‌کند. سپس تیم او دریافت که پلاسمای جوان حاوی PF4 بسیار بیشتری نسبت به پلاسمای قدیمی است.

علاوه بر این، تنها تزریق PF4 به حیوانات پیر تقریباً به اندازه پلاسمای جوان ترمیم کننده بود. این سیستم ایمنی پیر در بدن و مغز را آرام می کند. حیوانات مسن تحت درمان با PF4 در انواع وظایف حافظه و یادگیری عملکرد بهتری داشتند.

ویلدا گفت: «PF4 در واقع باعث می‌شود که سیستم ایمنی جوان‌تر به نظر برسد، تمام این عوامل ایمنی فعال پیش‌گیرنده پیری را کاهش می‌دهد و منجر به مغزی با التهاب کمتر، انعطاف‌پذیری بیشتر و در نهایت شناخت بیشتر می‌شود.» ما موش‌های ۲۲ ماهه را می‌گیریم، معادل یک انسان در ۷۰ سالگی، و PF4 آنها را به عملکرد نزدیک به اواخر ۳۰ سالگی، اوایل دهه ۴۰ برمی‌گرداند.

منبع: https://www.ucsf.edu/news/2023/08/425981/secret-blood-how-pf4-restores-youth-old-brains

دکتر دشتکی

دیدگاهتان را بنویسید